بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَ
تَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُاگر به صلح گراییدند تو [نیز] بدان گراى و بر خدا توکل نما که او شنواى داناست
61انفال
وَلَئِن سَأَلْتَهُم مَّنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَیَقُولُنَّ اللَّهُ قُلْ أَفَرَأَیْتُم مَّا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ إِنْ أَرَادَنِیَ اللَّهُ بِضُرٍّ هَلْ هُنَّ کَاشِفَاتُ ضُرِّهِ أَوْ أَرَادَنِی بِرَحْمَةٍ هَلْ هُنَّ مُمْسِکَاتُ رَحْمَتِهِ قُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ عَلَیْهِ
یَتَوَکَّلُ الْمُتَوَکِّلُونَاگر از آنها بپرسى چه کسى آسمانها و زمین را خلق کرده قطعا خواهند گفتخدا بگو [هان] چه تصور مىکنید اگر خدا بخواهد صدمهاى به من برساند آیا آنچه را به جاى خدا مىخوانید مىتوانند صدمه او را برطرف کنند یا اگر او رحمتى براى من اراده کند آیا آنها مىتوانند رحمتش را بازدارند بگو خدا مرا بس است اهل توکل تنها بر او توکل مىکنند زمر 38
شنوایی وشنیدن صدای یار یکی از بهترین لذتهای زندگی هر فرد محسوب می شود ، به طوری که از دست دادن این حس میزان زیادی عقب ماندگی برای فرد به وجود می آورد .اما شنیدن تنها باگوش بیرونی نیست ما می توانیم با مراقبه قلبمان را به گونه ائی پرورش دهیم که بسیاری از صداها را از طریق دل وقلب خود بشنویم که همانا علم واقعی و حکمت از طریق سینه افراد دریافت می شود ولی متاسفانه به دلیل گناهان زیاد و نداشتن توکل این ندای حقیقی را نمی شنویم و راه را به خطا می رویم . برای رسیدن به محبوب باید با چشم دل دید و شنید . متوکل واقعی کسانی هستند که با قوای درونی شان می بینند و می شنوند . بسیاری از ما انسانها نه می بینیم ونه می شنویم اما غافل از آنکه خود را بینا وشنوا می پنداریم . پیامد شنوایی حقیقی دانایی است . نکته جالب انکه در قرآن کریم هرگاه در مورد شنوایی خداوند صحبت می شود بلافاصله عالم بودن و دانا بودن باریتعالی نیز آورده می شود . در آیه 37 زمر آمده است که تنها از خدا راهنمایی بخواهید گمراه نمی شوید و تنها تکل کندگان به او هستند که پیروز می شوند .در آیه 38 نیز این تاکید بیشتر می شود بطوری که خداوند می فرماید تنها کسی که می تواند بدیها را از ما دور کند و برای ما رحمت را به ارمغان بیاورد وجود مبارک خودش است .در انتهای این آیه نه یک بار که دو بار کلمه توکل ذکر شده است و به صراحت می فرماید اگر می خواهی سربلند باشی بگو تنها خدا برای من بس است . اوردن فعل به صورت امری بر محکم بودن این تکیه گاه می افزاید و از طرفی ذکر کلمه حسبی الله نیز تاکید دیگری بر توکل است که همانا برای ما انسانها خداوند کافی است در آخر نیز با امدن دوباره کلمه توکل بر زیبایی آیه مذکور می افزاید . در ادامه نیز خداوند حجت را تمام می کند و می فرماید باشد حال اگر دوست داری توکل کن در غیر اینصورت عواقب ان را خواهی دید .
از عوامل رشد قوای درونی ایجاد رابطه صلح و دوستی است خداوند همواره انسانها را به سمت صلح و آرامش دعوت می کند ، این نکته در آیه 61 سوره انفال به روشنی بیان شده است که خداوند از انسانها می خواهد که دست از جنگ بردارند و در سختیها تنها از او کمک بگیرند چرا که در سایه صلح است که انسانها رشد می کنند و زیباتر از انکه خداوند باریتعالی هیچگاه دوست ندارد مومنین اغاز کننده جنگ وخونریزی باشند برای همین می فرماید اگر آنها خواستند صلح کنند تو نیز صلح کن . اصولا جنگ و خونریزی با ذات اقدس باریعتالی همخوانی ندارد . نکته جالب این است که در آیه بعد نیز کلمه حسبک به معنای کفایت خداوند برای انسان آمده است .
سلام بر اهل هدایت
اگر خدا میخواست همه هدایت می شدند
ادامه عناوین هدایت
عناوین هدایت
[عناوین آرشیوشده]
بازدید دیروز: 64
کل بازدید :264147
بررسی آیات صبر در قرآن
بررسی آیات علم در قرآن
بررسی آیات عدل در قرآن
بررسی آیات اخلاص در قرآن
بررسی آیات قسم در قرآن
برسی آیات توکل در قرآن
بررسی آیات حق در قرآن
بررسی آیات هدایت در قرآن
متن قرآن
متن کامل قرآن
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت
دانشنامه موضوعی قران
نمایش کامل قرآن با امکانات جستجو
دسترسی به قرآن
تفسیر المیزان
تفسیر نمونه
قرآن با دو ترجمه
قرآن-حافظ- مولوی-سعدی- شاهنمامه